Onderzoek: elektrische auto’s opladen kan veel efficiënter (en psst: wij weten een oplossing)

Onderzoek: elektrische auto’s opladen kan veel efficiënter (en psst: wij weten een oplossing)

Onderzoek: elektrische auto’s opladen kan veel efficiënter (en psst: wij weten een oplossing)

Op basis van bijna 1 miljoen laadtransacties en een serie interviews is het laadgedrag van Nederlandse elektrisch vervoer (EV)-rijders in kaart gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders sterk routinematig laadgedrag vertonen en dat de laadinfrastructuur efficiënter benut kan worden.

Het ministerie van Economische Zaken vroeg RVO.nl om een data-analyse te maken van laadgegevens bij elektrisch rijden. RVO.nl voerde dit uit in samenwerking met de Universiteit van Utrecht. De uitslagen geven onder meer inzicht in het gebruik van de (semi)publieke laadinfrastructuur.

Routinematig gedrag en gemak

Het overgrote deel van EV-rijders volgt een routinematig patroon bij het laden, in zowel stedelijke als plattelandsgebieden. Het laadgedrag kent een duidelijke piek in de ochtend- en middaguren. Gebruikers sluiten de auto ongeacht het accuniveau aan op het werk en bij thuiskomst. Kenmerkend is dat de meerderheid van de rijders de auto niet ontkoppelt of verplaatst als de accu vol is. Laadpunten blijven hierdoor langer bezet dan voor het opladen nodig is.

Laadinfrastructuur beter benutten Social Charging logo

In het rapport staan enkele aanbevelingen om de laadinfrastructuur efficiënter te benutten:

  1. EV-rijders voorlichten en stimuleren de auto te ontkoppelen bij een volle accu als ze bij een openbaar toegankelijk punt laden;
  2. Toepassen van laadparkeerbeleid voor EV’s en slimme laadtechnologie bij (semi) publieke laadpunten
  3. Semipublieke laadpunten openstellen ‘s nachts.

Social Charging biedt de oplossing

Figuur 1: Voorbeeld uit prototyping onderzoek. Conclusie: een locatiegebaseerd sociaal netwerk om EV-oplaadinfrastructuur efficiënter te benutten werkt.

Voorbeeld uit prototyping onderzoek Social Charging. Conclusie: een locatiegebaseerd sociaal netwerk om EV-oplaadinfrastructuur efficiënter te benutten werkt.

Voor al deze drie punten biedt Social Charging een oplossing:

  1. EV-rijders voorlichten en stimuleren de auto te ontkoppelen bij een volle accu als ze bij een openbaar toegankelijk punt laden:

    Social Charging verbindt EV-rijders locatie gebaseerd rondom oplaadpunten, waardoor zij met elkaar de oplaadinfrastructuur veel efficiënter kunnen gebruiken. Dit werkt blijkt o.a. uit prototype testen van Social Charging (zie figuur 1).

  2. Toepassen van laadparkeerbeleid voor EV’s en slimme laadtechnologie bij (semi) publieke laadpunten:

    Overal waar ‘smart charging’ via bijvoorbeeld het net door Enexis gelanceerde Open Smart Charging Protocol geïmplementeerd is, kan Social Charging de interface bieden aan EV-gebruikers om hen gebruiksvriendelijk en overzichtelijk keuzes te laten maken hierin (“auto tussen 2 uur en 4 uur ‘s morgens opladen omdat het stroomtarief dan goedkoop is. Of toch direct laden nu om 17 uur, want ik heb de auto zo weer nodig” etc).

  3. Semipublieke laadpunten openstellen ‘s nachts:

    Een belangrijke drempel voor het openstellen door bezitters van Semipublieke laadpunten is dat ze niet weten wie er aan hun laadpunten gaat opladen en deze EV-rijders ook niet kunnen bereiken met bijvoorbeeld de boodschap “Ik heb het oplaadpunt vanaf morgenvroeg 9 uur weer nodig”. Social Charging biedt hiervoor wel de mogelijkheid met automatische checkin’s en checkouts op zowel publieke als semipublieke oplaadpalen. Semipublieke laadpunt eigenaren kunnen het stimuleren of zelfs verplicht stellen om Social Charging te gebruiken indien andere EV-rijders op willen laden bij hun oplaadpunt, zodat ze zekerheid hebben over het maken van afspraken over opladen bij hun oplaadpunt(en). En zelfs betaling via de Social Charging app regelen.

Social Charging - Electric car users connected - DemoSocial Charging biedt dus ook hierbij de nog ontbrekende Sociale Infrastructuur, passend op de technische infrastructuur. Met ons in gesprek hierover? Neem contact op en/of laat je e-mail achter om op de hoogte te blijven van Social Charging.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>